Einde VT2
De klok loopt af en iedereen die nog onderweg is, maakt zijn rondje af. Zo staat er met Lewis Hamilton dus weer een Mercedes-coureur bovenaan, vlak voor Max Verstappen. Hij 'sandwicht' zijn twee grootste concurrenten.
Daarmee sluiten we ook meteen dit liveblog af. Bedankt voor het volgen, een fijne avond gewenst en hopelijk tot morgen. Dan zijn we rond 13.00 uur terug voor VT3 en kijken we om 16.00 uur ook naar de kwalificatie!Zoals altijd hebben de data-experts van de Formule 1 weer de sectortijden met elkaar vergeleken. Alles bij elkaar opgeteld is hun inschatting dat Hamilton een miniem voordeel heeft ten opzichte van Verstappen, met Bottas daar weer achter. Doe ermee wat je wilt...
Hamiltons softs zijn inmiddels 15 rondes oud en ze doen hun werk niet meer optimaal, vertelt de WK-leider. Nog even doorgaan met pushen voor data, is de reactie van zijn engineer. Zo hebben we in ieder geval wel een indicatie hoelang die softs het in de race ongeveer vol kunnen houden.
Met nog 20 minuten te gaan, beginnen veel coureurs vermoedelijk zo aan de wat langere runs.
En daar komt Verstappen naar buiten. Wat kan hij op een nieuwe set softs? We zullen het spoedig weten.
Nee, toch ietwat verrassend blijft Max op een tiende van Hamilton steken: 1.19,980.We hebben onze eerste coureur in het grind. Latifi kan, gelukkig voor hem en het team van Williams, op eigen kracht verder.
Hamilton is niet echt onder de indruk van de tijd van zijn ploeggenoot. Paars-paars-geel en 1.19,837 voor de wereldkampioen, die dus ook nog wat liet liggen aan het einde. Verstappen staat in de garage.
Bottas lost Verstappen alweer af bovenaan de tijdenlijst en dat is makkelijk te verklaren door het feit dat hij nu op softs bezig is (net als Hamilton). De derde sector was niet echt top van de Fin.
Als het goed is, waren die 'problemen' met de remmen van korte duur. Verstappen is alweer bezig aan een out lap, terwijl het juist wat rustiger wordt op de baan. Alleen de twee Red Bulls en Ricciardo zijn buiten.
Het schijnt om een 'sensorprobleem' gegaan te zijn overigens, maar ondanks dat alles zet hij nu de snelste tijd neer: 1.20,322.Verstappen begint met een 1.20,937. Amper een minuutje later komen Sainz en Bottas onderdoor. Het zal zo vast nog een stukje sneller gaan.
Verstappen meldt over de boordradio dat er iets niet helemaal werkte, als we het goed hebben gehoord aan zijn remmen (brake wires). Hij keert terug bij zijn team.Het is meteen weer een drukte van belang. De beide Mercedessen beginnen hun tweede sessie op mediums, ook Verstappen is op deze compound begonnen. Het hele veld eigenlijk, op Mazepin na.
Start VT2!
Daar gaan we dan toch. Wat later dan gepland, maar er staat gewoon weer een uur op de klok. Esteban Ocon opent de middag op Portimao, waar nu wat meer wind staat dan in de ochtend. Of dit echt van invloed gaat zijn, zal blijken.
© ANP Start VT2 uitgesteld
Maar nee, dat is niet het geval. We starten in ieder geval 10 minuten later!
Dat geeft ons de kans om nog even te kijken naar de hoogtepunten van VT1.Een los putdekseltje op Portimao. Laten we hopen dat we gewoon om 16.00 uur kunnen beginnen.
Veel meer sporters en sportorganisaties sluiten zich aan bij de social media-boycot om een statement te maken tegen belediging, bedreiging en racisme op platforms als Facebook, Instagram en Twitter. Lewis Hamilton had het er eerder al over (zie video), maar nu hebben ook coureurs als Charles Leclerc en Nicholas Latifi bij het initiatief aangesloten.
Red Bull maakt 'duidelijk statement' met 'grootste investering ooit’
In Portugal sprak Christian Horner vandaag over het ambitieuze motorenproject van Red Bull Racing en het losweken van een Mercedes-engineer. ,,Ons wacht een gigantische uitdaging, maar ook een toffe uitdaging.” Verder spreekt Horner over 'de grootste investering van Red Bull in de Formule 1'. Lees er hier alles over.
© REUTERS Boa tarde
Welkom terug in dit liveblog. Over een kwartiertje gaan we weer verder in het zuiden van Portugal. Loopt de RB16B van Max Verstappen vanmiddag wel naar wens? Vanaf 16.00 uur houden we je op de hoogte!
© EPA Bottas blijft Verstappen voor in VT1
Opmerkelijke momentjes van Lewis Hamilton. Hij gaat tot twee keer toe snel in de eerste sector, om dan van zijn gas te gaan en niet verder te komen dan de vierde tijd. Daarmee komt de eerste vrije training op Portimao ook meteen ten einde. Valtteri Bottas blijft Max Verstappen nipt voor. De Nederlander was nog erg zoekende.
Bedankt voor het volgen en heel graag tot later vanmiddag, als we rond de klok van 16.00 uur weer terug zijn. VT2 is dan wederom hier te volgen, mochten er in de tussentijd ontwikkelingen zijn hoor je dat ook.Even later zet hij dan toch weer aan, om tot op 25 duizendsten van Bottas terecht te komen: 1.19,673.
'De banden vibreren nu al alsof ik een flat spot heb gehad van 300 meter', zegt Verstappen over zijn nieuw setje rood. Hij gaat in zijn vliegende ronde dan ook al vroeg van het gas. 'Ik kan hierdoor echt niet zien waar ik heen rijd. Ik denk dat ik na dit weekend maar even langs de tandarts moet.'
Met nog iets minder dan een kwartier op de klok, komt nu ook Verstappen naar buiten op softs. Eens kijken wat hij klaargespeeld krijgt op de snelste compound.
Pirelli heeft overigens de drie hardste bandensoorten die het heeft beschikbaar gesteld voor deze week.En we gaan nog wat sneller: 1.19,648 voor Bottas. Maar vergeet niet dat Verstappen zijn 1.20,318 op softs reed. Kortom, het is allemaal nog nietszeggend.
Bottas is niet aan de meest indrukwekkende ronde bezig op het nieuwe setje rood, maar gaat door een beter laatste gedeelte dan toch weer onder de tijd van Max: 1.20,221.
Verstappen gaat nu weer zes duizendsten onder de P1-tijd van Bottas: 1.20,500. Met name in sector 2 leek nog veel te halen.
Een ronde later gaat hij nog wat sneller: 1.20,318. Maar Bottas is inmiddels op softs onderweg, dus hoelang gaat dit duren?Verstappen gaat even buiten de baan na een remfoutje. Het is allemaal geen drama.
'Om de ronde verlies ik de achterkant van mijn auto in bocht 3', zegt Max even later tegen engineer Gianpiero Lambiase.© REUTERS Paars-paars-geel brengt Verstappen naar de snelste tijd: 1.21,053. Tot aan de laatste sector was het een echt goede ronde, maar hier worstelde hij wat met de grip.
Niet veel later is Bottas dik een halve tel rapper dan de Nederlander. Reken maar dat hij op revanche uit is, na die op zijn zachtst gezegd teleurstellende race op Imola...Een nieuwe toptijd van Ricciardo: 1.21,821 en 8 duizendsten voor Bottas. De poletijd vorig jaar was nog zo'n vijf tellen sneller...
Verstappen komt in zijn eerste getimede ronde tot 1.21,854 en voorlopig P3.Verstappen is inmiddels begonnen aan een out lap op harde banden. Voor de mannen is het nog altijd zoeken naar grip, zo demonstreert ook Vettel nu even.
Hamilton vertelt over de boordradio dat zijn Mercedes met deze balans 'pretty undriveable' is. Dat heeft alles te maken met de lage asfalttemperatuur, krijgt hij te horen van zijn engineer.
We zien Verstappen inmiddels in zijn RB16B zitten. Op zijn gemakje, kijkend naar de schermen. Ze hebben geen haast bij Red Bull Racing.
Bottas lost met een rondje 1.21,829 Sainz af op P1, beide coureurs reden op de hardste compound. Vorig jaar was de Fin tijdens elke training het snelst, waarna Hamilton pole en vervolgens ook de overwinning greep.
De computer gaf zojuist aan dat Max Verstappen al naar buiten was gekomen, maar dat bleek toch niet te kloppen. Als enige coureur is hij nog helemaal niet buiten geweest, verder is het lekker druk.
Bij de uitgang van de pitstraat brak er bij de Ferrari van Carlos Sainz meteen iets af. Een opmerkelijk moment.
Start VT1
De seinen staan op groen en daarmee is het eerste trainingsuur begonnen op Portimao. Hoe begint Max Verstappen aan het weekend waarin hij geschiedenis hoopt te gaan schrijven?
Valtteri Bottas en Sergio Pérez openen de middag. Die laatste rijdt met wat aerodynamica-rekken aan zijn Red Bull.Ideale omstandigheden in het zuiden van Portugal voor deze eerste training!
Routekaartje
Zoals gezegd, heeft het 4,5 kilometer lange rondje in de Algarve veel weg van een golvend achtbaanritje. Wat hoogteverschil, blinde bochten, snel en ook vrij technisch, met ook nog eens grindbakken langs het asfalt. Vorig jaar was er net nieuw asfalt gelegd en werd het een glijfestijn. Je mag erop rekenen dat de organisatie hiervan geleerd heeft en er dit jaar wat meer grip is voor de coureurs.
,,We haalden er vorig jaar al het podium en ik denk dat we nu een nóg betere auto hebben’’, aldus Verstappen. Tegelijkertijd houdt Toto Wolff van Mercedes ook rekening met andere teams. McLaren en Ferrari bijvoorbeeld. ,,Die gaan zeker meedoen in Portugal."© ANP Voorbeschouwing Pitstop
Vergeet ook zeker niet nog even naar de voorbeschouwing van Pitstop te kijken. Over het achtbaanritje van deze week, Yuki 'the Vloekie', de tweestrijd... en is dit het laatste seizoen voor Valtteri Bottas bij Mercedes?
Nieuwtjes
Deze week waren er twee echt grote nieuwtjes vanuit het F1-paddock. Ten eerste: sprintkwalificaties. Drie raceweekeinden zien er dit seizoen wat anders uit dan gebruikelijk. Er gaat namelijk geëxperimenteerd worden met een sprintkwalificatie. Het gaat om races over 100 kilometer die op zaterdag worden afgewerkt en die de startvolgorde voor de Grand Prix op zondag zullen bepalen. Inmiddels weten we al dat hiermee begonnen gaat worden op Silverstone.
En dan is er nog de GP van Canada, die dit jaar wederom niet doorgaat. Hiervoor is de GP van Turkije in de plaats gekomen.Max doet niet mee aan gekte rond rivaliteit met Hamilton
Driftig wordt de titelstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen gepromoot door de Formule 1, de sport die eindelijk weer spannend is. De complete paddock praat er eindeloos over, behalve de twee hoofdrolspelers. ,,Logisch dat ze dit doen, hoor. Maar ik hoef niks op te hypen.’’ Lees hier het hele verhaal van onze verslaggever.
© AFP Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de vrijdagtrainingen voor de GP van Portugal. Max Verstappen is met een aantal updates afgereisd naar Portimao, waar hij rekent op een nieuwe strijd met Lewis Hamilton. Hoe begint iedereen aan het derde GP-weekend van het seizoen? Je volgt het hier vanaf 12.30 uur.