Einde VT3
En zo loopt de klok af na een slottraining die uiteindelijk veel leuker en interessanter werd dan we vooraf hadden verwacht. Het resultaat blijft hetzelfde: Max Verstappen is het snelst, op de hielen gezeten door Charles Leclerc. Dan volgt Sergio Pérez, voordat we op P4 met George Russell de eerste Mercedes terugvinden. Zij showden op de valreep toch nog wat snelheid, maar het verschil bedroeg hoe dan ook nog vier tienden.
Wie pakt pole voor de allereerste race van het seizoen? Daar komen we vanmiddag vanaf 16.00 uur achter in de kwalificatie. Heel graag tot dan!Een situatie die minder goed had kunnen aflopen dan hij uiteindelijk deed. Sainz lijkt te vroeg te worden 'losgelaten' door zijn team en bijna ontstaat er zo een botsinkje met Alonso. Het incident is 'under investigation'.
Pérez met een keurige ronde naar P3. Zo zijn die Mercedessen dan toch weer naar P4 en P6 geduwd...
Verstappen moest zijn pushronde zojuist al vroeg afbreken na een paar remfoutjes.
Bij een nieuwe poging is daar dan toch weer P1: 1.32,544. Hij knokt zich heel sterk terug na een 'gele' eerste sector.Leclerc, die misten we nog. Hij haalt zo even drie tienden van Russells toptijd af: 1.32,640. Met name de middelste sector was indrukwekkend van de Monegask, normaal de sterkste Ferrari-coureur in de kwalificatie.
Russell naar P1! De Brit gaat groen-paars-paars voor een 1.32,935.
Daar hebben we de Ferrari's toch weer. Sainz komt op de finish 18 duizendsten tekort.
Het is dus nu Verstappen, Sainz, Hamilton.Daar laat Hamilton dan eindelijk ook wat snelheid zien. In de eerste sector is hij zelfs nog sneller dan Verstappen, vervolgens zit hij er steeds net wat boven. Op de meet is het verschil tussen de twee rivalen 86 duizendsten in het voordeel van onze landgenoot. Is het dan toch het grootste rookgordijn aller tijden? Wie weet...
© AFP Momenteel voert Verstappen dus de tijdenlijst aan, ver voor Leclerc, Sainz, Pérez en Hamilton. Die laatste begint nu een nieuwe getimede ronde op verse softs.
Problemen voor Tsunoda bij het uitrijden van de garage. De Japanner vertelt dat hij zijn stuurtje niet kan draaien. Alpha Tauri meldt nu ook dat er een hydraulisch probleem is en volgens Sky Sports is het team er niet zeker van dat het deze sessie nog verholpen kan worden.
Schuiver Leclerc
Zo! Dat is nog eens een schuiver van Leclerc, zó de grindbak in. Hij pakt de kerb en is hem kwijt. Gelukkig houdt de Monegask zichzelf en zijn auto uit de muur, hij kan zijn weg vervolgen.
Waar Verstappen dus uit de startblokken schiet, meldt Russell dat zijn auto 'nog altijd niet comfortabel' rijdt.
En die eerste getimede ronde van Verstappen is meteen een ijzersterke zeg. Max pakt meteen drie tienden in sector 1, na het tweede gedeelte is het verschil al ruim een halve seconde en op start/finish heeft hij bijna acht tienden over ten opzichte van Leclerc: 1.33,035! Nog altijd een stukje langzamer dan in VT2 natuurlijk, maar de omstandigheden zijn nu ook minder 'snel'.
Pérez, gisteren al met remproblemen, vertelt dat zijn rempedaal nog niet helemaal lekker aanvoelt. Hij zet zijn RB18 op drie tienden van Leclerc wel op P2 neer.
Ook Verstappen vangt eindelijk zijn training aan. Op softs.Dit is dan weer een reality check voor Hamilton, want de Ferrari's komen onderdoor. Leclerc gaat het snelst in elke sector en zet hem op P1 in 1.33,797.
Bekend terrein voor Bottas, namelijk vlak achter ex-teamgenoot Hamilton op de tijdenlijst. Even later worden de twee gesplit door diens nieuwe teamgenoot: Russell.
Hamilton kiest nu al voor een setje softs en komt uit op 1.34,256. Hoeveel brandstof hij bij zich heeft etc. weten we niet, maar het ziet er nog altijd naar uit dat het lastig is om de W13 goed over het circuit te manoeuvreren.
Mercedes schijnt het begin van deze training te hebben ingeruimd om te kijken of de DRS-systemen weer functioneren zoals gewenst. Russell en Hamilton staan, net als alle andere coureurs, inmiddels weer bij hun team.
Correctie: Norris komt net naar buiten en Hülkenberg volgt.De eerste tijden verschijnen op het bord en komen uit het kamp van Alfa Romeo. Hoe staan Bottas en zijn Chinese collega Zhou er precies voor? Ook dat wordt leuk om te volgen vanmiddag. Het Alfa-duo komt weer naar binnen wanneer de twee Haas-auto's de pitstraat verlaten.
Een paar coureurs kiest al vroeg het ruime sop, onder wie het gisteren zo sterk presterende Haas-duo en ook Hamilton, anderen als Verstappen staan nog rustig naast de auto.