VT2 afgelopen
De door een Red Bull-motor aangestuurde Alpha Tauri van Yuki Tsunoda houdt ermee op en daarmee ook deze training. Dat was de eerste dag van het GP-weekend in Saoedi-Arabië, waar nog wel een hoop over gezegd gaat worden vanwege die vermeende aanval in Djedda. Hoe dan ook klokte Charles Leclerc wederom de snelste tijd, om later de muur te raken en uit te vallen. Max Verstappen staat op 14 honderdsten op P2, een tijd die hij reed op mediums.
Bedankt voor het volgen en heel graag tot morgen, als we nog één uurtje gaan trainen voor het kwalificatiespektakel. Heel graag tot dan!Sainz en Leclerc hebben allebei de muur geraakt, waarna Ferrari niet meer van plan is om ze nog naar buiten te sturen. Dat bevestigt het team zojuist.
Ondertussen heeft Verstappen, met nog 10 minuten op de klok, nog altijd zijn beste tijd staan op mediums. Hij heeft eerder dus nog niet het uiterste uit zijn softs kunnen halen.
Voorlopig lijkt het er ook niet op dat Verstappen zich nog gaat verbeteren. Hij is momenteel bezig aan een wat langere run op mediums.Leuk feitje waar ze bij The Race mee kwamen. Met deze toptijd van 1.30,074 zou Leclerc zich vorig jaar op P19 gekwalificeerd hebben. Alleen Nikita Mazepin was toen trager. Het heeft natuurlijk alles te maken met de compleet nieuwe auto's maar toch!
Het goede nieuws voor Ferrari is dat Leclerc de pitstraat haalt. Het slechte nieuws is dat ze aan de bak mogen.
Nu zijn er problemen bij Leclerc! 'Mijn auto is kapot', aldus de WK-leider die heel traag terug naar het team probeert te rijden. Hij raakte zojuist de binnenkant van de muur in bocht 4 en dat is nog een eindje naar de pitstraat. Zijn stuurstang staat onder meer scheef.
Virtual safety car ending. Dat is lekker snel gegaan! Gaan we weer met nog 25 minuten te trainen. Verstappen is nog altijd buiten en zal het nog een keer willen proberen, want hij moest zojuist van het gas door deze VSC.
Virtual safety car
Magnussen heeft hem toch stilgezet, nadat hij zojuist nog te horen kreeg dat alles weer in orde zou moeten zijn. We hebben een virtual safety car terwijl de Deen uitstapt en die auto wordt weggehaald.
Hamilton is intussen naar P5 gegaan, iets minder dan een halve seconde achter Leclerc.
Terwijl Verstappen zich vroeg in de ronde verremt, meldt Magnussen motorproblemen. Wat een contrast met vorige week voorlopig voor hem, momenteel de nummer 20 op de tijdenlijst. Het team meldt dat K-Mag het opnieuw kan proberen.
Daar is de Monegask. Hij zet zijn rode bolide weer bovenaan de tijdenlijst neer: 1.30,074. Hij bouwde zijn rondje op met achtereenvolgens paarse, groene en gele sectoren, dus hij verloor steeds iets meer ten opzichte van Max' tijd op mediums. Het gat is anderhalf tiende.
Ook Verstappen rijdt nu naar buiten met 'rood' rubber.© AFP Meer en meer coureurs komen naar buiten op softs, zo ook Leclerc. Tijd voor snelle runs? We hopen het natuurlijk allemaal.
Norris' rondje is niets meer waard na een vroege misser. Hoe staan ze er bij McLaren voor na die dramatische seizoenstart in de achterhoede? Als we Lando moeten geloven gaat het om 'één groot probleem', dat zijnde een gebrek aan downforce en dus grip.
Met de meeste teams binnen rijden we mee naar Aston Martin-invaller Hülkenberg. Hij stond laatste, maar komt nu met een verbetering voor P12.
Verstappen gaat groen-paars-paars voor een nieuwe snelste tijd: 1.30,214 en twee duizendsten harder dan Leclerc! Nog altijd op dat setje mediums.
Verstappen heeft zijn beste tijd zojuist trouwens aangescherpt naar 1.30,551. Dat is nog altijd 'maar' goed voor de derde tijd achter Leclerc (1.30,216) en Sainz.
In het eerste kwartier zagen we dus zo'n beetje iedereen in actie op de mediums. Ferrari lijkt hierop wederom de overhand te hebben, met daarachter de twee Red Bulls. Bij Mercedes zijn ze nog niet in de buurt gekomen.'Ik heb het andere zitje nodig om wat hoger te zitten', horen we Hamilton nu weer zeggen. We weten dat het zicht op deze baan niet overal optimaal is, ook door bijvoorbeeld de grotere banden die de nieuwe auto's hebben. De zevenvoudig wereldkampioen is inmiddels terug bij het team, waar ze dus even een nieuw stoeltje gaan monteren.
Nog wat updates van verslaggever Arjan Schouten vanuit de paddock.
Een eerste getimede ronde brengt Verstappen naar P3: 1.31,290. Dat is langzamer dan vanochtend op harde banden en een seconde trager dan Leclerc. Sainz staat er nog tussen.
Hamilton meldt wéér dat hij flink aan het stuiteren is. Sainz deed zojuist hetzelfde overigens, terwijl ze bij Ferrari het porpoising over het algemeen veel beter onder controle hebben.