Einde VT2
De geblokte vlag wordt inmiddels gezwaaid voor het einde van deze tweede vrije training. Een training waarin Carlos Sainz de snelste tijd klokte, maar de topteams kijkend naar de uitslag ook nog niet tot het gaatje gingen. Lewis Hamilton en Carlos Sainz zullen tevreden terugkijken op het afgelopen uur, in de stal van Max Verstappen is er nog wat werk aan de winkel.
'Je tijden liggen op dit moment gelijk aan die van Ferrari', krijgt Russell te horen tijdens zijn long run op harde banden. Bemoedigende woorden van zijn engineer. De Brit gaf al aan dat hij met het nieuwe updatepakket vooral op zondag verwachtte te kunnen concurreren met de twee topteams. Na een korte pitstop gaat hij de training afsluiten op softs.
Dit ging zojuist even niet helemaal volgens plan bij het team van McLaren. De krik brak af, waardoor de auto van Norris met de achterkant op de grond viel. Bijzaak, want voorlopig staat de Brit nog altijd mooi derde.
Pérez komt op zijn beurt niet verder dan P7. Bij Red Bull loopt het dus nog niet helemáál lekker.
Daar is die getimede ronde van Verstappen op softs. Opmerkelijk is dat hij niet aan de tweede tijd van Norris komt. En dan komt Hamilton even later ook nog onderdoor. Om te zeggen dat die updates hun werk doen is misschien nog early days, maar de voortekenen zijn goed.
Verstappen is ook weer bezig. Teambaas Horner vraagt of hij dat 'vreemde geluid' van eerder nog hoorde. Nee, is het antwoord, maar daarna toch weer wel. We zijn in afwachting van een snellere tijd van de Nederlander.
Ricciardo vertelt over de boordradio dat het team zo maar even naar de vloer moet kijken. De jarige Australiër, vandaag 33 geworden, knalde hard over de kerb in Copse.
Bij Hamilton werd een tijdje gesleuteld, maar daar is de thuisheld nu dan eindelijk weer. Op de zachtste bandensoort vanzelfsprekend.
Met nog 26 minuten op de klok hebben we vier coureurs nog niet op softs bezig gezien: Verstappen, Pérez, Hamilton en Vettel.
Leclerc heeft op die compound ook nog altijd geen tijd staan. Hij was even binnen en gaat nu voor een nieuwe stint.Sainz zat al boven de tijd van Norris in de eerste sector en gaat dan in Copse ook nog flink wijd. Op de streep was het echter nog altijd genoeg: 1.29,014.
Het middenveld was er al op onderweg, maar nu maakt ook Ferrari de overstap naar zacht rubber. Red Bull volgt ongetwijfeld snel.
En wie hebben we daar op P1? Norris: 1.29,118. Over een paar minuutjes gaat dat waarschijnlijk wel weer anders zijn.Hamilton en Verstappen zij aan zij. Flashbacks naar een klein jaartje geleden... Voorlopig gelukkig geen crashes met 51G.
Na het drukke begin van deze tweede sessie, keert de rust nu weer enigszins terug. Op een enkeling na staat iedereen even in de garage. Waarschijnlijk maken ze zich klaar voor een nog wat rappere kwalificatiesimulatie.
En wat doet Mercedes dan, met die veranderingen aan de voorwielophanging, vloer, sidepods, achtervleugel en de bib wing waar zoveel van verwacht wordt? Nou, Hamilton bevindt zich op P4, Russell kwam al een paar keer in het verkeer terecht en blijft nog hangen op P16.
Leclerc zet nog maar eens aan voor 1.29,462. Dat doet ook Sainz, hij benadert zijn landgenoot tot op 81 duizendsten.Iedereen heeft na die verregende training van vanmiddag een hoop in te halen, wat hier en daar tot wat opstoppinkjes leidt. Terwijl Verstappen met een 1.29,885 weer een plekje opschuift naar P2. Dat is een kwart tel minder hard dan Leclerc.
De verbeteringen blijven maar binnenstromen. We hebben momenteel Leclerc-Sainz-Verstappen-Pérez bovenaan. Het gat tussen de Bulls en de Monegask: een kleine seconde.
Ook Alonso is, op softs, inmiddels wat harder gegaan dan Verstappen. Alpine heeft dit weekend een nieuwe vloer meegenomen en rijdt met een ander ontwerp sidepods, geïnspireerd op die van Ferrari.
Kleine aanvaring tussen Russell en een Alpha Tauri. Even klagen en weer door...
Max Verstappen gaat drie keer paars en zet snelste tijd neer: 1.31,438. Maar... daar zijn de Ferrari's. Leclerc klokt 1.30,786. Ook de rode brigade is op mediums onderweg.
Alle 20 coureurs zijn er direct aan begonnen. Ook Verstappen dus, op mediums. De Nederlander racet hier graag en kan zich nu uitleven. Hij meldt wel een 'vreemd geluid'.
Start VT2
Daar gaan we! Testen die updates. Het is meteen druk bij de uitgang van de pitstraat.
En het is zowaar helemaal droog op Silverstone, vlak voor VT2! Het zonnetje laat zich zien en er is zojuist natuurlijk ook al gereden in andere klasses, dus ook het asfalt moet er klaar voor zijn.
Voorbeschouwing
Bekijk ook zeker nog even de voorbeschouwing van Pitstop! Arjan Schouten en Etienne Verhoeff hadden weer een hoop te bespreken.
Pedal cam
Hier zal de pure raceliefhebber heel goed op gaan. Een cameraatje bij de pedalen en stuurstang van Lando Norris.
Politie vreest voor ‘levensgevaarlijke’ protesten
De Britse politie heeft aanwijzingen dat actievoerders tijdens de Grote Prijs van Groot-Brittannië het circuit van Silverstone willen betreden. De politie van Northamptonshire, waar Silverstone onder valt, verzoekt mensen nadrukkelijk om hiervan af te zien. ,,Ik roep deze groep mensen dringend op om het leven van zichzelf, de coureurs, de vele marshals, vrijwilligers en het publiek niet in gevaar te brengen”, zegt de hoofdagent. Lees hier meer.
Eerder vandaag
VT1 viel vanmiddag dus bijna helemaal in het water. Alleen aan het eind besloten veel mannen het nog op droogweerbanden te proberen, zo ook Lance Stroll die zijn Aston Martin in Copse Corner in het grind parkeerde en daarmee voor de rode vlag zorgde. Max Verstappen klokte helemaal geen tijd.
Kortom: iedereen is gebaat bij betere omstandigheden in de tweede sessie. Veel teams hebben immers updates bij zich die getest moeten worden, het liefst voor qualifying day.Welkom
Goedemiddag en welkom in dit liveblog voor de tweede vrije training bij de GP van Groot-Brittannië! Aan de sessie eerder vanmiddag had niemand wat, laten we het komende uur hopen op wat meer spektakel. Vanaf 17.00 uur volgen we hier alles wat er op Silverstone gebeurd!