Tot ziens
Daarmee sluiten we dit liveblog ook meteen af. Bedankt voor het volgen en heel graag tot komende vrijdag, als we in Oostenrijk arriveren!
SAINZ WINT OP SILVERSTONE
Wat. Een. Race! Carlos Sainz wint in zijn 150ste GP voor het eerst. Max Verstappen moest er tot de laatste bocht voor vechten, maar stelt P7 veilig. Het verlies ten opzichte van Charles Leclerc (P4) blijft beperkt.
52/52
Sainz is inmiddels bezig aan de laatste ronde, terwijl Verstappen en Schumacher nog maar een keertje zij aan zij gaan.
49/52
Verstappen geeft op zijn beurt alles wat hij heeft om Schumacher voor te blijven.
49/52
Het publiek gaat nog een keer op de banden staan. Hamilton gaat in meerdere instanties voorbij aan Leclerc!
45/52
Leclerc gooit de deur dicht bij Pérez, die vervolgens over de kerb knalt. Daardoor neemt Hamilton P2 over!
Nog geen 20 tellen later ligt Hamilton weer op P4. Alonso en Norris komen er ook nog even bij. Wat een middag!45/52
Hamilton geeft het nog niet op. Hij zit te kijken bij Pérez, met kort daarvoor Leclerc. Sainz is helemaal weg.
44/52
Sainz rijdt in razend tempo weg vooraan. Hij heeft meteen meer dan een seconde op zijn teamgenoot. Krijgen we dan toch die eerste zege voor de Spanjaard? Eén landgenoot ging hem voor: Alonso.
43/53
Heerlijk! Sainz in vol gevecht met Leclerc en daarachter neemt Pérez Hamilton te grazen.
Verstappen heeft P8 van Magnussen overgenomen. Kan hij nog een plekje winnen?42/52
Sainz krijgt te horen dat hij wat ruimte moet geven, maar het lijkt er niet op dat hij dat gaat laten gebeuren. Hij heeft immers de versere, snellere banden.
42/52
Alpine meldt dat Ocon te maken kreeg met een probleem aan de benzinepomp.
Nog belangrijker: de safety car gaat naar binnen komen. Let's go.41/52
'Lapped cars may overtake.' Waar hebben we dat bericht eerder gehoord...? De weg wordt vrijgemaakt voor het gevecht Leclerc-Sainz-Hamilton bij de herstart. Of kan Pérez zelfs nog wat?
40/52
'Weten we zeker dat dit de juiste band is?', vraagt Hamilton zich hardop af. Daar lijkt het toch wel op, maar we gaan het zo zien.
Ook Verstappen stopt en krijgt rood rubber eronder om de race op uit te rijden.Safety car
De Alpine van Ocon houdt er nu helemaal mee op en we krijgen een safety car.
En dan besluiten Sainz én Hamilton te stoppen voor softs! Leclerc blijft buiten en dan wordt winnen ineens heel lastig.39/52
Ocon met een probleem! Daardoor kan Verstappen er toch weer langs. De teambaas van Alpine slaat zijn hand tegen het hoofd.
37/52
Jawel, daar is Ocon aan het adres van Verstappen. Schumacher zit er vlak achter...
Sainz kreeg zojuist trouwens te horen dat hij brandstof moet sparen.37/52
Het lijkt een kwestie van tijd dat Ocon Verstappen te grazen neemt. De Nederlander zal er moedeloos van worden, maar hij moet die paar puntjes over de streep zien te krijgen.
Zhou fit verklaard
Nog wat Zhou-nieuws.
34/52
Daar is Hamilton eindelijk! Maar helemaal vlekkeloos gaat die stop niet. Hij komt achter Leclerc en Sainz terecht.
En Verstappen dan? Die ligt op P8 met Ocon in zijn nek.33/52
Leclerc weet dat hij moet stampen om straks Hamilton voor te kunnen blijven. Hij scherpt de snelste raceronde nog een keertje aan.
31/52
Daar gaan ze inderdaad. Wat een tik voor Sainz, die het wel goed op lijkt te pakken. Leclerc leidt dus en het grote gevaar is nu Hamilton. Die rijdt nog altijd rond op die mediums van 31 rondes oud.
31/52
Sainz krijgt, net als eerder in de race, te horen dat hij toch echt harder moet gaan rijden. Anders gaan ze bij Ferrari wisselen.
29/52
Leclerc is 'free to fight' met Sainz. Da's mooi!
28/52
Hamilton stelt zijn pitstop dus nog even uit. Volgens de mensen van de data zou hij tussen de Ferrari's terugkomen.
En we hebben ook onze vijfde uitvaller. Gasly houdt het voor gezien.26/52
'Ik rij op glad ijs', horen we Verstappen nu zeggen. Hij begrijpt niet waarom ze hem met schade op deze banden hebben gezet.
25/52
Leclerc komt naar binnen en daardoor hebben we nu dus Hamilton aan de leiding! Nog nooit won een coureur één specifieke GP 9x.
Na de pitstop zit Leclerc weer achter teamgenoot Sainz.24/52
Verstappen met een tweede stop. Nieuwe harde banden eronder, wat tweaks aan de voorvleugel en weer door. Hij komt vlak achter Vettel terug. Wat een wedstrijd rijdt die op zijn verjaardag.
23/52
Hamilton rijdt best hard naar de staart van Leclerc toe en heeft een reële kans op de overwinning. Zou het dan...?
22/52
Blijft Sainz zo onderaan de streep Leclerc voor na diens pitstop? De data-experts zijn er ook nog niet helemaal over uit, 67% geven ze het.
21/52
Alsof ze bij Alfa Romeo nog niet genoeg aan het hoofd hadden, valt ook Bottas nu uit.
20/52
Bij Ferrari hebben ze een oplossing gevonden. Ze halen Sainz als eerste naar binnen voor harde banden.
19/52
Sainz krijgt te horen dat hij harder moet pushen. Een team order lijkt niet ver weg.
18/52
Ondertussen verliest Verstappen steeds weer wat terrein op Alonso. Het verschil is nu dik 8 seconden. Dat wordt normaal gesproken geen overwinning voor de wereldkampioen.
Hamilton scherpt nog even zijn eigen snelste raceronde aan. Hij heeft plannen.18/52
Leclerc is ervan overtuigd dat hij harder kan dan Sainz, maar je zou hem dan natuurlijk ook gewoon in kunnen halen. Hamilton vindt het prima.
17/52
'Wat moet ik doen? Ik ben mijn race aan het verkloten', zegt Leclerc nu.
16/52
Verstappen zit op P6 op 6 tellen van Alonso. Ook Norris, Hamilton, Leclerc en Sainz zitten er nog voor.
Ondertussen zit Leclerc te loeren bij Sainz. Mogen zij voluit duelleren? Anders is Hamilton ook niet heel ver weg...14/52
'Het is nog altijd niet goed. Check de banden, anders is het wat met de auto.' Krijgen we hier een DNF van de Nederlander?
Verstappen krijgt te horen dat hij in ieder geval door kan. Hij heeft schade aan het bodywork, maar dat is niet 'critical'.12/52
Problemen voor Verstappen! Hij zegt over een stuk carbon te zijn gereden en heeft een kapotte band. Hij komt naar binnen, maar kost dit hem de overwinning?
12/52
Wat gebeurt er nu bij die Alpha Tauri's?! Tsunoda wil hem aan de binnenkant zetten bij Gasly en dan gaan ze er samen af. Ze kunnen door, maar dat wordt leuk na de race.
10/52
Wat een fout van Sainz! Hij vergaloppeert zich, gaat de baan af en moet de leiding in de wedstrijd afstaan aan Verstappen.
Een paar weken geleden waren de rollen omgedraaid en toen maakte de Nederlander geen enkele fout, andersom is dat nu dus wel het geval.10/52
Verstappen zit pal achter Sainz, nog geen halve seconde is het verschil. Daarachter volgt Leclerc op een kleine 2 tellen.
8/52
Nu is het gat tussen Sainz en Verstappen dan toch eindelijk kleiner dan een seconde. Klaar voor een DRS-aanval?
Sainz: 'Hij is een beetje sneller.'6/52
Daar is Pérez inderdaad binnen met schade. Na een stop van dik 11 tellen, waarbij hij een nieuwe voorvleugel kreeg, keert hij helemaal achteraan terug.
Terwijl Hamilton nu Norris weer te pakken heeft. Kan hij doorstampen richting Leclerc?5/52
De mannen hebben nu ook DRS tot hun beschikking. Verstappen zit echter (nog) niet binnen de seconde van Sainz.
4/52
Het is nog maar zeer de vraag of Leclerc en/of Pérez zo niet de pitstraat in moet, maar alles bij elkaar is er op de voorste twee rijen qua posities niets veranderd. Daarachter heeft Norris wel Hamilton ingehaald.
3/52
Is er daar contact tussen Pérez en Leclerc? Even later probeert de Monegask het bij Verstappen.
In ieder geval Leclerc en Pérez hebben schade.Herstart
Poging 2, let's go! En Verstappen zit er weer naast, maar Sainz duwt hem naar buiten.
Daar gaan we weer. De pitstraat is open en dus kan iedereen terug naar de grid rijden voor een staande start.
Niet helemaal verrassend is het feit dat Verstappen een gratis switch naar mediums heeft gemaakt. Daarop stonden de Ferrari's al.Herhaling start
Wachten wordt beloond. Hier de bizarre beelden van de start, vlak voordat we weer gaan beginnen!
Albon naar het ziekenhuis
Om 16.56 uur gaan we weer racen! Al met al heeft de wedstrijd dan iets minder dan een uurtje stilgelegen. We hebben dan 17 coureurs over.
Een nieuwe update vanuit Alfa Romeo. Over de radio van Bottas wordt gemeld dat Zhou bij bewustzijn is en praat, en green fracturen lijkt te hebben. Alles bij elkaar kon het dus veel slechter aflopen.
Bericht van de wedstrijdleiding: we gaan terug naar de oude startvolgorde. Met Sainz op 1 en Verstappen dus weer op 2. Wanneer dat gaat zijn is nog altijd niet duidelijk, want de herstelwerkzaamheden duren erg lang.
Daar zijn de beelden dan eindelijk. En wat een huiveringwekkende beelden zijn dat. Zhou schuift na contact met Russell op zijn kop door de grindbak en vliegt dan ook nog eens helemaal over de bandenstapel. Niet normaal.
Alfa Romeo-baas Frederic Vasseur heeft inmiddels ook bevestigd dat Zhou oké en bij bewustzijn is. Net als Albon is de Chinees gearriveerd in het medical centre.
En dan wordt nu ook gezegd dat er rond de eerste ronde wat actievoerders op de baan verschenen. Het is het middagje voorlopig wel op Silverstone...
Over het moment van de herstart kunnen we voorlopig nog niets melden. Wel weten we dat Ocon en Tsunoda hun auto's terug bij het team hebben weten te krijgen. De enige drie officiële uitvallers zijn Russell, Zhou en Albon.
Het goede nieuws is in ieder geval dat Zhou uit de auto is. Hij wordt op een brancard naar het medisch centrum gebracht. Volgens Alfa Romeo is hij 'oké'.
Over de exacte situatie is nog altijd niet heel veel bekend. Het 'extraction team' wordt aan het werk gezet om de Chinees uit zijn Alfa Romeo te krijgen. Die schijnt enigszins vast te zitten onder een bandenstapel.
Code rood
Maar verderop in het veld kwamen er een paar coureurs minder vanaf. Zorgen zijn er vooral nog even om Zhou, die over de kop leek te gaan en nog niet in beeld genomen is. Ook Russell en Albon zijn klaar, terwijl Ocon en Tsunoda rondrijden met schade.